loading...
سایت تخصصی حقوق
آخرین ارسال های انجمن
maj بازدید : 547 دوشنبه 26 دی 1390 نظرات (0)

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی
تخصص: اجتهاد در فقه و اصول - دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران




خانم دکتر تاج زمان دانش

تخصص: حقوق زندانها - کیفری اطفال

دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی
تخصص: جرم شناسی و سیاست جنایی



درادامه مطالب بخوانید....

 
 

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی
تخصص: اجتهاد در فقه و اصول - دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه تهران

آیت الله دکترسید محمد موسوی بجنوردی در سال ۱۳۲۲ در نجف اشرف متولد شد ولی در شناسنامه وی ۱۳۲۴ به عنوان سال تولد رقم خورده است. ایشان تحصیلات علوم حوزوی و دینی خود را در ایران و نجف اشرف به انجام رساندند. وی به مدت ۳۰ سال در محضر استادان درجه اول فقه واصول و فلسفه از جمله مرحومان امام خمینی(س), پدر معظم ایشان آیت الله العظمی میرزا سید حسن بجنوردی ـ صاحب کتاب القواعد الفقهیه و مرجع تقلید وقت ـ آیت الله خویی و آیت ‏الله حکیم در حوزهْ نجف اشرف به فراگیری علوم دینی پرداخت. موسوی بجنوردی که دروس جدید و حوزوی را با هم می‏خواند در ۱۸ سالگی کفایتین (سطح ۳) را به پایان رساند. وی کفایتین, شرح منظومه ملاهادی سبزواری و اسفار را نزد آیت الله شیخ صدرا بادکوبه ‏ای خواند و در سال ۱۳۴۰ درس خارج را نزد پدر بزرگوار خود و حضرت آیت الله العظمی سید محسن حکیم گذراند.
پس از تبعید حضرت امام خمینی(س) به نجف اشرف در بهار ۱۳۴۴ یکی از شاگردان همیشگی دروس ایشان در تمام ۱۴ سال اقامتشان, سید محمد موسوی بجنوردی بود. همزمان با حضور در درس خارج امام, موسوی بجنوردی به مدت ۱۲ سال در کلاسهای آیت الله العظمی خویی نیز حاضر می‏شدند. ایشان در طول این مدت در مسجد جامع نجف اشرف (هندی) رسائل, مکاسب و کفایتین را به زبان عربی برای شیعیان کشورهای عرب زبان همچون عراق, لبنان, سوریه و مصر تدریس می‏کردند.
سیدعباس موسوی و شیخ راغب حرب از شهدای برجسته حزب الله لبنان از شاگردان آیت ‏الله موسوی بجنوردی در آن دوران بودند.
رابطهْ استاد و شاگردی آیت الله موسوی بجنوردی با حضرت امام چنان محکم شد که پس از مراجعت امام از نجف به پاریس وی نیز حضرت امام را همراهی کردند.
موسوی بجنوردی پس از پیروزی انقلاب به ایران آمدند و در دفتر استفتائات حضرت امام مشغول به کار شدند. در سال ۱۳۵۹ به دستور امام راحل, دادگاه عالی قضات را راه ‏اندازی کرد. ایشان از سال ۱۳۶۰ به مدت دو دوره تا سال ۱۳۶۸ به عضویت شورای عالی قضایی درآمدند که تا ارتحال حضرت امام و تغییر در قانون اساسی (که منجر به حذف شورای عالی قضایی شد) ادامه داشت. در این شورا بخش مهمی از تدوین قوانین و اصلاحیه ‏های مربوط به قانون مدنی, آیین دادرسی کیفری, قانون مجازات اسلامی و نظارت مستقیم براحکام همة‌ دادگاهها بر عهدة ایشان بوده. همزمان با این فعالیتهای اجتماعی و امور اجرایی کار تدریس و تحقیق در دانشکده ‏های حقوق دانشگاه های شهید بهشتی, تربیت مدرس و نیز دانشکدة الهیات دانشگاه تهران را دنبال کردند. در سال ۱۳۶۸ به رتبة دانشیاری و در فروردین سال ۱۳۸۲ به رتبه استادی رسیدند و تا کنون رسماً در دانشکده ‏های حقوق و الهیات دانشگاههای قم (کارشناسی ارشد), تربیت مدرس, تهران, امام صادق(ع), شهید بهشتی, آزاد (کارشناسی ارشد و دکتری) و پژوهشکدة امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی (کارشناسی ارشد), موسسة عالی بانکداری ایران (کارشناسی ارشد) مشغول به تدریس در این مراکز هستند و همچنین دو درس خارج فقه و اصول را هر روز در حوزة علمیه تدریس می‏ کنند.
ایشان از سال ۱۳۷۱ عضو هیأت علمی و ریاست گروه الهیات دانشگاه تربیت معلم(خوارزمی) بودند و درحال حاضر رئیس گروه الهیات و رشتة حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه می ‏باشند.
از ایشان در داخل کشور بیش از ۴۰ مقاله درمجلات علمی و ۱۳ جلد کتاب با عناوین زیر منتشر شده است که بعضاً عنوان کتب درسی رشتة حقوق در دوره‏های کارشناسی ارشد و دکتری مورد توجه استادان و دانشجویان قرار گرفته است.
- عقد ضمان؛
- علم اصول؛
- فقه تطبیقی؛
- فقه تطبیقی, بخش جزایی(جلد دوم)؛
- قواعد فقهیه جلد ۱, ۲؛
- مجموعه مقالات فقهی, حقوقی, فلسفی و اجتماعی۱،۲،۳،۴،۵،۶
- مصادر التشریع عندالامامیة و السنة (به زبان عربی)؛
- مقالات اصولی.
آیت الله موسوی بجنوردی از اواسط دهة هفتاد ارتباطات علمی مستمری با دانشکده حقوق دانشگاه محمد الخامس مراکش داشته است. ایشان رفت و آمد و تدریس در مراکش را بسیار مفید دانسته و از این بابت بسیار اظهار خرسندی داشته ‏اند.
سال گذشته آیت الله موسوی بجنوردی به دانشگاه سن ژوزف (القدیس یوسف) لبنان دعوت شدند و جلسات علمی را در آن دانشگاه که شاخه‏ای از دانشگاه سوربن می‏باشد, برگزار کردند.
در اردیبهشت ۱۳۸۱ آیت الله موسوی بجنوردی به دعوت دکتور سید طنطاوی شیخ الازهر به مصر رفت و ضمن ارائة جلساتی در خصوص «نقش عقل در شریعت» ارتباطات علمی را با دانشگاه الازهر و عین الشمس برقرار کردند.




م

دکتر تاج زمان دانش
تخصص: حقوق زندانها - کیفری اطفال

تاج زمان دانش
در سال ۱۳۱۵ در تبریز متولدشدم پس از کسب دیپلم کلاس یازده (دوّم متوسطه) از دانشسرای مقدماتی تبریز به تهران آمدم کلاس ۱۲(سوّم متوسطه) را متفرقه خواندم سپس وارد دانشکدة حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران شدم در سال ۱۳۳۵ شمسی از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شده و برای ادامه تحصیل عالی به اروپا رفتم در سال ۱۳۴۰ از دانشکدة علوم جنایی در علوم جنائی موفق به کسب دکترای حقوق شدم عنوان پایان نامه ام صلاحیت قاضی اطفال در فرانسه بود در سال ۱۳۴۲ امتحانات دورة دکترای حقوق جزا را در دانشکدة حقوق دانشگاه نوشاتل (سویس ) گذراندم عنوان پایان نامة دکترای حقوق سویس «آزادی با مراقبت در سویس ـ فرانسه ـ بلژیک بود» در سال ۱۳۴۵ به ایران بازگشتم چون تعهد خدمت در دانشسرای مقدماتی داشتم طی حکمی وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به تحصیلات عالی من موظف به تدریس در دبیرستانها نمودند طی نامه ای به رئیس اداره زندانهای وقت تقاضا کردم که اجازه دهند در زندان زنان تدریس نمایم رئیس اداره زندانها قبول پیشنهاد بنده را موکول به موافقت رئیس شهربانی وقت نمودند در ملاقات با رئیس شهربانی رشتة تحصیلات عالی خود را شرح دادم ایشان دستور دادند که در دانشگاه پلیس تدریس نمایم بدین نحو آشنائی من با محیط شهربانی آغاز شد.
چون در دورة تحصیل در دانشگاه تهران از زندانی بازدید نکرده بودم برای آشنائی با محیط زندان از زندان قصر بازدید کردم که برایم با مقایسه با زندانهای سویس و فرانسه وسایر کشورهای اروپائی بازدید کرده بودم وحشت آور بود به سویس برگشتم جریان را به استادم پرفسور کلر شرح دادم «ایشان گفتند که ضمن تحصیل یادگرفتی در دانشگاه ها به دانشجویان یاد بده و در ضمن سعی کن آئین نامه زندانها را اصلاح کن …
از سال ۱۳۴۵ علم زندانها را در دانشگاه پلیس آغاز نمودم و ضمناً تقاضای تدریس بزهکاری اطفال را در دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نمودم چون اول زنی بودم که تقاضای تدریس در دانشکدة حقوق را نموده بودم با مشکلات عدیده مواجه شدم بهرحال از سال ۱۳۴۶ تدریس درس بزهکاری اطفال را در دانشکدة حقوق شروع نمودم.
در ضمن از رئیس ادارة زندانها درخواست تهیه آئین نامة جدید زندانها را نمودم توضیح اینکه آئین نامه زندانها در ۳۳ ماده در دوره ای سوئدی ها آموزش پلیس ایران را به عهده داشتند نوشته شده بود در سال ۱۳۴۷ با استفاده از روش اجرای مجازاتها در ۵۶ زندان کشورهای مختلف آئین نامه جدید زندانها را تهیه نمودم همان آئین نامه با مختصر تغییرات در حال حاضر اجرا می شود از نظر علمی یکی از بهترین آئین نامه های است.
در سال ۱۳۴۷ به سمت مدیر کل حقوق وزارت آموزش و پرورش منصوب شدم و تدریس در دانشگاه تهرانو دانشگاه پلیس را ادامه دادم.
در سال ۱۳۵۱ با مشکلات عدیده ای که در ادارة حقوقی مواجه بودم بطور تمام وقت به دانشگاه تهران منتقل شدم.
تاکنون ۹ جلد کتاب درسی تألیف نموده ام که اکثر آنها چند بار تجدید چاپ شده است.
۱۴ مقاله به زبان فارسی و فرانسه نوشته ام
ـ عضو مجمع بین المللی قضات جوانان و خانواده
ـ حقوقدانان زبان فرانسه
حمایت بین المللی کودکان هستم.
در اکثر کنگره های سازمان ملل متحد راجع به پیشگیری از جرائم و طرز تربیت و اصلاح و درمان مجرمین و مؤسسة حقوق بین المللی اطفال وابسته به سازمان ملل شرکت کرده ام در اکثر آنها سخنرانی هائی راجع به اطفال داشتم.
به خاطر تألیف کتاب حقوق زندانیان و علم زندانها به عنوان بهترین زن نویسندة کتب حقوقی لوح تقدیر از وزارت علوم و آموزش عالی دریافت کردم.
در سال ۱۳۷۲ به عنوان کاندید جمهوری اسلامی ایران به عنوان قاضی در دادگاه جنائی بین المللی مربوط به جنایات صربها به سازمان ملل معرفی شدم.
در سال ۱۳۸۱ به عنوان پیشکسوت و نفر اول زنان پژوهشگر نمونه انتخاب شدم.
از سال ۱۳۸۲ با پایه ۲۴ استادی به افتخار بازنشستگی از دانشگاه تهران نایل شدم.

 
 

دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی
تخصص: جرم شناسی و سیاست جنایی

متولد ۱۳۳۱
تحصیلات:
دانشنامة کارشناسی حقوق، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشنامة کارشناسی ارشد علوم جنایی (جرم شناسی و کیفر شناسی) دانشگاه پاریس ۲
دانشنامة کارشناسی ارشد علوم سیاسی (مطالعات سیاسی) دانشگاه پاریس ۲
دکترای سیکل سوم حقوق ـ گرایش جامعه شناسی جنایی ـ دانشگاه پو ) ( pauفرانسه
دکترای دولتی حقوق ـ گرایش سیاست جنایی ـ دانشگاه پو (pau)فرانسه
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
زمینه‌های آموزشی ـ پژوهشی: بزهکاری اطفال ـ کیفرشناسی ـ جرم شناسی ـ جامعه شناسی جنایی ـ سیاست جنایی ـ تاریخ حقوق کیفری
زبان: انگلیسی ـ فرانسه ـ آشنایی با زبان آلمانی

تألیف:
دانشنامه جرم شناسی به همراه آقای حمید هاشم بیگی
تقریرات، مباحثی در علوم جنایی ـ دی ۱۳۸۱ ـ تهران ۷۲۰ ص

برگردان:
دفاع اجتماعی ـ مارک آنسل به همراه جناب دکتر آشوری
کیفر شناسی ـ برناربولک
تاریخ اندیشه های کیفری ـ ژان پرادل
نظام‌های بزرگ سیاست جنایی ـ میری دلماس مارتی
درآمدی به سیاست جنایی ـ کریستین لازرژ
سیاست جنایی ـ کریستین لازرژ
جرم شناسی ـ ژرژپیکا
تالیف بیش از ۲۰ مقاله به زبانهای انگلیسی و فرانسه و ۴۰ مقاله به زبان فارسی
زمینه مشاوره: کیفر شناسی ، جرم شناسی، بزهکاری اطفال و تاریخ حقوق کیفری

 
 

ن

 

 
 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امیدوارم آنچه را که نیاز داشته باشید در این سایت پیدا کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 214
  • بازدید سال : 1,324
  • بازدید کلی : 18,080